“Οι μύθοι και οι θρύλοι δεν αποτελούν απλά παραμύθια που σχετίζονται με φανταστικούς κόσμους και χαρακτήρες, δημιουργήματα του αρχέγονου μυαλού προκειμένου να εξηγήσουν την πραγματικότητα. Η οπτική αυτή υιοθετείται από τους απολογητές της προόδου, του αποστόλους του θετικισμού του 20ου αιώνα, οι οποίοι απαξιώνουν τις παραδοσιακές πεποιθήσεις στο όνομα των “θεωριών που φαντάστηκαν οι ίδιοι” και στις οποίες η ιδέα της εξέλιξης βρίσκεται στην πρώτη γραμμή. Οι μύθοι, υπό την οπτική του Ιουλίου Έβολα ή του René Guénon, αποτελούν μία εξωτερική μετάδοση ενός εσωτερικού περιεχομένου. Με άλλα λόγια, οι θρύλοι αναφέρονται σε πραγματικά γεγονότα, συνθήκες και περιστατικά στο πνευματικό επίπεδο, αλλά εκφράζονται μέσω αλληγορικών συμβόλων. Επομένως έχουμε να κάνουμε με τη σωστή αποκρυπτογράφηση του περιεχομένου των μύθων αυτών.
Έτσι λοιπόν έχουμε να κάνουμε και με την περίπτωση των μύθων οι οποίοι έχουν σημείο αναφοράς το όρος. Σχεδόν όλες οι μυθολογίες αναφέρονται στο όρος, συχνά όμως με διαφορετικό τρόπο. Τα βουνά βρίσκονται στα λατρευτικά συστήματα και τους θρύλους των πολιτισμών της Αιγύπτου, της Κίνας, της Ελλάδος, ανάμεσα στους Αζτέκους και στους Ουραλο-αλταϊκούς λαούς, στην Ινδία, καθώς και στην μυθολογία των Νορδικών και Γερμανικών λαών. Το όρος αποτελεί συνήθως τον άξονα της γης, όπως για παράδειγμα το όρος Meru στην Ινδία ή το Hara Berezaiti στο Ιράν και ο Γολγοθάς / Κρανίου Τόπος για τους Χριστιανούς. Ως άξονας της γης (axis mundi), αποτελεί το ψηλότερο σημείο της και επομένως το σημείο όπου συναντά τον Ουρανό. Άλλα όρη, όπως το Pu Chou στη Κίνα, αποτελούν την υποστήριξη της. Μερικές φορές, όπως για παράδειγμα στο Θιβέτ, ακόμα και οι θεοί απεικονίζονται ως ουράνια βουνά. Ο ιερός χαρακτήρας των βουνών αποδεικνύεται από το γεγονός πως το soma μεγαλώνει σε αυτά. Μεταξύ κάποιων λαών, οι θεοί λατρεύονται στα βουνά αντί στους ναούς.”
Έτσι λοιπόν έχουμε να κάνουμε και με την περίπτωση των μύθων οι οποίοι έχουν σημείο αναφοράς το όρος. Σχεδόν όλες οι μυθολογίες αναφέρονται στο όρος, συχνά όμως με διαφορετικό τρόπο. Τα βουνά βρίσκονται στα λατρευτικά συστήματα και τους θρύλους των πολιτισμών της Αιγύπτου, της Κίνας, της Ελλάδος, ανάμεσα στους Αζτέκους και στους Ουραλο-αλταϊκούς λαούς, στην Ινδία, καθώς και στην μυθολογία των Νορδικών και Γερμανικών λαών. Το όρος αποτελεί συνήθως τον άξονα της γης, όπως για παράδειγμα το όρος Meru στην Ινδία ή το Hara Berezaiti στο Ιράν και ο Γολγοθάς / Κρανίου Τόπος για τους Χριστιανούς. Ως άξονας της γης (axis mundi), αποτελεί το ψηλότερο σημείο της και επομένως το σημείο όπου συναντά τον Ουρανό. Άλλα όρη, όπως το Pu Chou στη Κίνα, αποτελούν την υποστήριξη της. Μερικές φορές, όπως για παράδειγμα στο Θιβέτ, ακόμα και οι θεοί απεικονίζονται ως ουράνια βουνά. Ο ιερός χαρακτήρας των βουνών αποδεικνύεται από το γεγονός πως το soma μεγαλώνει σε αυτά. Μεταξύ κάποιων λαών, οι θεοί λατρεύονται στα βουνά αντί στους ναούς.”
(“Ο Ιούλιος Έβολα και η μεταφυσική του αλπινισμού” του Marek Rostkowski – απόσπασμα. Περιοδικό Λυκώρεια, τεύχος 5.)
Το περιοδικό μπορείτε να προμηθευτείτε από την λέσχη της Λυκώρειας στην Καλλιθέα: Γρυπάρη 71, κάθε Σάββατο απόγευμα και στο email: lykoreia@gmail.com